Välkommen till Pizzabloggen

Idag avnjöt jag en inbakt pizza, närmare bestämt en calzone i en av närbygdens restauranger.
Namnet calzone kommer från den italienska ordet byxa men ser ej ut som eller smakar inte det minsta som ett klädesplagg. För oss insatta pizzaälskare kom detta lite som en chock under italienskan på pizzaakademein.
Men för att hoppa fack-pizzasnacket och komma till det väsentliga, nuet. Pizzan kom in på perfekta 14 minuter 25 sekunder, den serverades på en papptallrik av den finaste papp man kan få enligt bagaren, om så är fallet vet jag ej men jag såg ej skymten av någon av de klassiska miljömärkena. Ett klart minus.
Pizzan hade en nyans av gyllenbrunt och hade svarta brännfläckar, riktigt stiligt. Den hade en lagom temperatur och var lagom saftig i förhållande till innehållet som det inte hade snålats med. 
till pizzan serverades cola, den var icke av den bästa årgången men jag fann en visuell stimulans av Os i Atlanta etikettten.
Måltiden kan sammanfattas som en ytterts kulinarisk och fettinnehållsrik upplevelse och jag bedömmer den som en 5 av 8 sliceare. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0